Rozpoczęcie pracy w nowym miejscu zawsze wywołuje stres. Trzeba wdrożyć się w nowe obowiązki i zrobić dobre wrażenie na szefie, aby nie żałował swojej decyzji o zatrudnieniu. W jaki sposób można odnaleźć się szybko w nowej pracy?
W większości firm z góry określony jest dress code. Dla kobiet oznacza to kostium, koszule, ciemne rajstopy i zakryte buty. Dla mężczyzn obowiązkowy jest garnitur i koszula. Dużo trudniej ubierać się, jeśli w firmie nie ma określonego dress code’u, warto wtedy wybrać elegancki strój do pracy – brak wytycznych najczęściej oznacza niepisane zasady dotyczące ubioru.
Bardzo ważny jest spójny wizerunek, czyli sposób mówienia odpowiadający mowie ciała. Spójność wizerunku wpływa pozytywnie na lepszy odbiór wśród nowych współpracowników.
W każdym zespole można znaleźć:
Warto dowiedzieć się, kto i jaką rolę ma w firmie, dzięki temu można lepiej poczuć w nowym miejscu pracy. Nie należy tego etapu przyspieszać, ponieważ wchodzenie nowej osoby do zespołu wymaga czasu na zbudowanie zaufania wśród innych pracowników. Na początku warto być obserwatorem, dzięki czemu można zdobyć przychylność zespołu.
Zespoły, które pracują długo razem ze sobą, mają bardzo często swoje zwyczaje np. picie kawy. W niektórych firmach pracownicy rozmawiają ze sobą tylko na tematy zawodowe. Dlatego tak ważne jest poznanie specyfiki zespołu, dzięki czemu można nawiązać nić porozumienia.
Na samym początku pracy warto dopytać o zakres obowiązków. Należy raz i dobrze wypytać swojego menadżera o wszystkie zadania, które są w zakresie obowiązków nowego pracownika oraz sposoby ich realizacji (jeśli w firmie istnieją jasne wytyczne). Powierzone obowiązki należy wykonywać bardzo sumiennie. Na początku wykonywanie ich może być trudne, lecz nie należy się poddawać. W czasie pracy nie należy szukać inspiracji na Facebooku czy na kawie.
Warto angażować się w nowe obowiązki, lecz nie należy „wychylać się” ze swoimi pomysłami. Nie warto popisywać się swoją wiedzą, bo zostanie to odwrotnie zinterpretowane i przysporzy więcej wrogów niż przyjaciół.
Staraj się nie zasypywać swojego szefa pytaniami o wszystko. Warto podpatrywać innych współpracowników i w razie potrzeby ich pytać.
W coraz większej ilości firm pracownicy z przełożonymi komunikują się przez popularne social media. Warto dowiedzieć się, jakie zwyczaje w tej kwestii panują w firmie.
W wielu firmach w holu oraz w aneksie kuchennym widoczne są różne informacje. Warto się z nimi zapoznać – dzięki temu można zobaczyć politykę firmy od środka.
Zachowanie, ubiór i sposób podejścia determinują postrzeganie przez innych nowego pracownika. Dlatego w pierwszych kilku tygodniach tak ważne jest:
Poznanie i odnalezienie się w nowej firmie wymaga czasu – nie ma do tego żadnej drogi na skróty. Niezbędne do tego będzie poznanie i zaakceptowanie zasad panujących w firmie.