Dzieci, młodzież, a nawet dorośli uwielbiają grać w gry komputerowe. Niektórzy z nich marzą o tym, aby wejść do świata e- sportu. Czym jest świat e- sportu i jaki jest jego potencjał?
E-sport jest mało znaną dyscypliną w Polsce. Sport kojarzony jest przede wszystkim jako zdrowa rywalizacja w rozmaitych dyscyplinach sportowych. Natomiast e- sport to nic innego jak sport elektroniczny i profesjonalny gaming. Zawodnicy e-sportu to programerzy, którzy rywalizują ze sobą w różnych dyscyplinach jedno- i wieloosobowych.
E- sport jest dyscypliną stosunkowo młodą. Powstał na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Wtedy był bardzo toporną zachodnią rozrywką, która zaczęła nabierać kształtu dopiero w latach 90. XX wieku, kiedy popularność zdobyły takie tytuły jak:
Gry te umożliwiały rywalizację przez internet. Z początkiem lat 90. zaczęły odbywać się wydarzenia, które przyciągały fanów gamingu, a były to:
Na początku XXI wieku popularność e- sportu rosła w szybkim tempie, zyskując szczególną renomę w Korei Południowej, dzięki dedykowanym kanałom telewizyjnym i rządowej działalności w dziedzinie e-sportu.
E-sportowe kanały telewizyjne były również bardzo popularne w innych krajach. Prawdziwy rozwój e- sportu nastąpił w 2011 roku wraz z rozpoczęciem działalności serwisu Twitch, który oferował darmowe transmisje z turniejów e-sportu na całym świecie.
Każda gra daje możliwość rywalizacji jedno- lub wieloosobowej, tym samym może teoretycznie stać się sportową dyscypliną. Aby tak się stało, gra musi mieć:
Czynniki mające wpływ na popularność gry to:
Zawsze należy rozróżnić graczy, którzy podchodzą do gry jak do sportowego współzawodnictwa, od zwykłych graczy komputerowych.
Gracz, który chce zostać e-sportowcem musi:
W e-sporcie jest również podział na gatunki, dlatego wyróżnia się:
Przyszłość e-sportu jest bardzo optymistyczna. Eventy gamingowe zaczęły przyciągać bardzo dużo ludzi, a telewizja zaczyna dostrzegać potencjał e-sportu. Coraz popularniejsze staje się reklamowanie marek w gamingu.
Polska jest jednym z czterech państw Europy, w których dyscypliny e-sportu mają najwięcej zwolenników – obecnie jest ich ponad 2,8 mln. Dzięki temu nasz kraj ma czwarte miejsce na świecie pod względem entuzjastów sportowych.
Polski e-sport ma również bardzo duży potencjał biznesowy. Dwaj Polacy – Filip „Neo” Kubski I Wiktor „Taz” Wojtas znaleźli się 2017 wśród 100 najlepiej zarabiających e-sportowców na świecie.
W Polsce e-sportem interesują się głównie ludzie z pokolenia X i Y, którzy są wykształceni i majętni. E- sport stał się dla nich nowoczesną formą rozrywki dostępną w social mediach, które stanowią świetne miejsce do reklamowania różnorodnych produktów i usług.
Obecnie samo umieszczanie logotypu marki na produkcie nie jest wystarczającą reklamą w e-sporcie, potrzebne są tam działania wielowymiarowe. Wielopłaszczyznowe działania marketingowe generują duże koszty i jeszcze większe zyski.
E-sport skraca dystans pomiędzy fanem i idolem, ukazując nową przestrzeń do aktywnych działań marketingowych. Szybki rozwój e-sportu w Polsce i na świecie pokazuje jego ogromny potencjał.