Życie singla

Jakie powinno być tętno podczas biegania?

Bieganie to nietracąca na popularności aktywność fizyczna. Wybiera ją coraz więcej osób, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, że trzeba panować nad tętnem podczas biegu. A jakie ono powinno być?

Sport to zdrowie – to nie pusty frazes, a fakt. Aktywność fizyczna to jeden najważniejszych i najskuteczniejszych sposobów utrzymania naszego organizmu w dobrym zdrowiu. Co nam daje regularne bieganie? Przede wszystkim doskonale wpływa na pracę serca, zwiększa odporność i zmniejsza poziom stresu.

Jednak, by czerpać z tej aktywności fizycznej jak najwięcej, trzeba postępować według określonych zasad, w które wlicza się między innymi kontrola prawidłowego pulsu podczas biegu.

Bieganie a tętno. Jak je kontrolować podczas biegania?

W trakcie treningu biegowego należy zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów, z których najważniejszym jest tętno. To ważna kwestia, ponieważ tylko i wyłącznie bieganie z odpowiednim tętnem wpłynie na dobrą jakość i komfort biegu oraz na naszą kondycję i brak zadyszki. 

Oczywiście bieganie też dzieli się na etapy. Zależą one od naszej kondycji, regularności uprawiania tej aktywności i predyspozycji zdrowotnych. Wiadomo, że jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z bieganiem, to pierwsze treningi powinny głównie bazować na dążeniu do przebiegnięcia w spokojnym tempie 15 minut. 

Z czasem będziemy mogli zwiększać tempo i wydłużyć czas, ale najpierw powinniśmy opanować kwadrans biegu bez zatrzymywania się, z regularnym i nie przyśpieszonym tempem. A kiedy osiągniemy ten próg, to będziemy mogli pogłębiać swoją przygodę z bieganiem i zwiększać swoją wiedzę w kwestii stref tętna podczas biegania.

Tętno w biegu – strefy

A czym właściwie jest tętno? Jak je określić, kontrolować? Jak podają specjaliści, którzy zawodowo zajmują się pracą ze sportowcami, wartość tętna to nic innego, jak aktualna informacja o stanie obciążenia treningowego oraz o bieżącym poziomie wytrenowania. 

Intensywność wysiłku podczas biegania można podzielić na kilka stref. Zależy ona od tego, ile siły wkładamy w trening. Jeśli będzie to przebieżka i nie powoduje zbytniego zmęczenia, to nasze tętno nie wzrośnie za dużo – będzie w strefie lekkiej.

Wraz ze wzmożoną intensywnością będzie wzrastało także samo tętno. Jeżeli dojdzie do strefy intensywnej, wówczas u biegacza pojawi się zmęczenie i cięższy oddech, ale zacznie z kolei poprawiać się tolerancja organizmu na większy wysiłek.

Osoby, które zaczynają swoją przygodę z bieganiem, zadają pytanie, czy istnieje idealne tempo. Nie ma czegoś takiego, to kwestia indywidualna, uzależniona od predyspozycji, naszej kondycji fizycznej. Możemy obrać sobie takie założenie, że wraz z regularnością treningów biegowych będziemy dążyć do tego, by utrzymywać stałe tętno.

Jak samodzielnie możemy obliczyć optymalne dla nas tętno? 

W czasach Internetu nie jest to trudna sztuka. Możemy skorzystać z darmowych kalkulatorów stref tętna, które są dostępne w sieci. Takie aplikacje są w stanie precyzyjnie podać nam nasze tętno maksymalne.

Do wyliczenia tętna można też skorzystać z różnych wzorów. Jednym z nich jest ten opracowany przez Sally Edwards, czyli słynną medalistkę mistrzostw świata IronMana. Wersja dla kobiet: Tmax = 210 – (0,5 × wiek w latach) – (0,022 × masa ciała w kilogramach), a dla mężczyzn: Tmax = 210 – (0,5 × wiek w latach) – (0,022 × masa ciała w kilogramach) + 4. W sieci można też znaleźć inne wzory do wyliczenia tętna maksymalnego.

Zdjęcie główne: Nataliya Vaitkevich/pexels.com

Polecane artykuły
Życie singla

Domowe sposoby na relaks po pracy

Dowiedz się, jakie domowe sposoby sprawdzają się najlepiej, kiedy chcesz zrelaksować się po pracy. Praktyczne porady znajdziesz u nas!
Czytaj więcej
Życie singla

Z czego mogą wynikać zaburzenia erekcji?

Zaburzenia erekcji to wstydliwy temat, któremu nie poświęca się wystarczającej uwagi. Duża część mężczyzn cierpi z tego powodu i nie osiąga satysfakcji seksualnej. Sfera ta jest dla większości ludzi niezwykle istotna, szczególnie w związkach, dlatego warto poznać przyczyny impotencji i pozbyć się problemu, aby życie łóżkowe spełniało oczekiwania obu stron.
Czytaj więcej
Życie singla

Jak sobie poradzić z jesienną melancholią? Porady dla singla

Jak poprawić sobie humor, kiedy dookoła niezbyt korzystna jesienna aura? Oto kilka sposobów, które mogą pomóc ci poczuć się znacznie lepiej.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *