Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Portret biznesowy to wyjątkowe zdjęcie, które jest szczególnie potrzebne przedsiębiorcom, dziennikarzom, politykom, twórcom, a nawet szeregowym pracownikom. Można bez przesady powiedzieć, że portret biznesowy jest przepustką do sukcesu w biznesie, niezależnie od tego w jakiej branży działamy.
Chyba każdy z nas jako dziecko słyszał od swoich opiekunów i nauczycieli, że tak jak nie ocenia się książki po okładce, nie powinno się oceniać ludzi na podstawie ich wyglądu. Choć wydaje się to jak najbardziej słuszne, zastanówmy się co byśmy zrobili mając przed sobą setki książek i niewiele czasu na wybór tylko jednej. Najprawdopodobniej wybralibyśmy taką książkę, której okładka zwróciłaby naszą uwagę.
Nie inaczej jest w biznesie. Współczesny klient często ma do wyboru setki firm. Powszechna obecnie działalność internetowa sprawia, że nie musi się on ograniczać do specjalistów lub sprzedawców w jego miejscowości. Może kupować usługi i produkty na całym świecie. Jego wybór jest praktycznie nieograniczony. Jak w takiej sytuacji podjąć decyzję, gdy ceny i jakość produktów i usług są zbliżone? Większość klientów będzie podejmowała współpracę z firmami, których właścicieli i pracowników zobaczą (choćby na zdjęciach), i którzy wzbudzą ich zaufanie. Tu przewagę zdobywają przedsiębiorcy, którzy zainwestowali w profesjonalne portrety biznesowe. Dzięki takim fotografiom mogą niewielkim kosztem wykreować swój wizerunek jako ekspertów w danej dziedzinie.
Warto mieć świadomość, że portret biznesowy znacząco różni się od zwykłych fotografii.
Choć dobre zdjęcie może zrobić nawet dziecko, do wykonania portretu biznesowego potrzebny jest nie tylko zmysł artystyczny, ale też wiedza i doświadczenie (które często zdobywa się latami pracując z przedstawicielami różnych branż).
W przypadku portretu biznesowego ważne jest nie tylko, żebyśmy wyglądali atrakcyjnie (pamiętajmy, że są to zdjęcia do biznesu, a nie na portal randkowy), ale przede wszystkim to, żebyśmy sprawiali wrażenie ekspertów w dziedzinie, którą się zajmujemy. Stworzenie takiego wizerunku jest trudne, dlatego z tym zadaniem nie radzą sobie początkujący fotografowie.
Mogłoby się wydawać, że przedsiębiorcy z Warszawy bez problemu znajdą fotografów specjalizujących się w portretach biznesowych. Jest to prawdą jedynie częściowo. Oczywiście w dużych miastach nie brakuje fotografów oferujących nam wykonanie każdego zdjęcia, jednak nie wszyscy z nich są w stanie stworzyć portrety biznesowe, które będą na siebie zarabiać. Pamiętajmy, że do wykonywania zawodu fotografa w Polsce nie są potrzebne żadne kwalifikacje. Wystarczy zarejestrowanie własnej działalności gospodarczej i kupienie odpowiedniego sprzętu. Niestety to zdecydowanie za mało.
Trzeba mieć świadomość, że źle wykonany portret biznesowy może nam zaszkodzić (jeżeli potencjalny klient na podstawie zdjęcia uzna, że nie jesteśmy profesjonalistami za jakich się podajemy – nie nawiąże z nami współpracy). Z tego względu przed wyborem konkretnego fotografa należy zapoznać się z jego portfolio. W przypadku, gdy uznamy, że zdjęcia w portfolio nie spełniają naszych oczekiwań, nie bójmy się zrezygnować i szukać dalej. Stawka jest bowiem wysoka. Pamiętajmy również o tym, że dobry fotograf biznesowy jest nie tylko specjalistą od robienia zdjęć, ale też dobrym psychologiem – powinniśmy czuć się w jego towarzystwie dobrze i swobodnie.
Zdj. główne: Zdjęcie: Norbert Wilbik dyrektor urzędu pracy w Garwolinie, Fotograf: Krzysztof Zaleski