Organizacja

Kto pokrywa koszty zwrotu towaru do sklepu internetowego?

Dan Burton/unsplash.com

Wielu z nas kupuje coś w sklepach internetowych, jednak później z różnych powodów chce zwrócić towar. Pojawia się wówczas pytanie – kto pokrywa koszt zwrotu? Czy zawsze jest to sprzedawca?

Zakupy w sklepach internetowych są w dzisiejszych czasach na porządku dziennym. Online zamawiamy jedzenie, ubrania, narzędzia, itp. Część naszych wyborów jest trafna i nie ma potrzeby ich wymiany czy zwrotu, ale co w sytuacji, gdy jesteśmy zmuszeni zwrócić dany towar do sklepu internetowego? Fundamentalne pytanie, jakie się pojawia, to kto pokryje koszty tego zwrotu: my czy sprzedawca?

Zwrot towaru do sklepu internetowego. Kto za to zapłaci?

Powody, z których chcemy zwrócić jakąś rzecz do sklepu internetowego, mogą być różne. Co więcej, mamy do tego prawo jako konsumenci. Istnieje zapis mówiący o odstąpieniu od umowy w ciągu 14 dni, jeśli zakupiliśmy towar na odległość – czyli chociażby w przypadku zakupów online. 

To ustawa mówiąca o prawach konsumenta pozwala nam zrezygnować z dokonanego zakupu, nie musimy podawać powodu tej rezygnacji. Jeśli nasz zwrot mieści się w ustawowym terminie 14 dni roboczych, to sprzedawca jest zobowiązany do przyjęcia zwracanego towaru i pokrycia kosztów jego przesyłki.

Przysłowiowe schody pojawiają się na przykład w sytuacji, kiedy w konkretnym sklepie zakupiliśmy więcej rzeczy, a zwracamy tylko jeden produkt. Jak wówczas wygląda uregulowanie kosztów przesyłki?

Przepisy zawarte w ustawie o prawach konsumenta, który zawarł umowę na odległość (w omawianym przypadku kupił towar online za pośrednictwem sklepu internetowego) mówią o tym, że przysługuje mu prawo do zwrotu przesyłki w terminie 14 dni. Więc z tego zapisu wynika fakt, że to właśnie sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwracany towar, a także zwrócić klientowi koszty przesyłki.

Jednak to w gestii konsumenta leży to, by wybrać najtańszy z możliwych sposobów odesłania towaru do sklepu internetowego, zwykle ten sposób dostarczenia towaru sugeruje też sprzedawca.

Wybieramy inny zwrot niż sugerowany – co wtedy?

A co się dzieje w przypadku, gdy kupujący wybrał inny wariant zwrotu towaru niż ten sugerowany? Wówczas sprzedający zwraca mu jedynie koszty doręczenia odesłanego towaru, które odpowiadają wysokości adekwatnej do najtańszej opcji przesyłki dostępnej w tej konkretnej ofercie.

Kwestią sporną bywa też sam okres przewidziany na ewentualny zwrot danego towaru. Mowa jest o 14 dniach i chodzi o dni robocze. Dlatego też przedsiębiorca nie może zastrzec sobie, że kupujący powinien dokonać zwrotu towaru przed upływem 14 dni roboczych od zakupu, jest to niezgodne z ustawą – o kilka dni skraca przewidziany czas na zwrot towaru. Podobnie jest ze zwrotem pieniędzy. Sprzedający ma 14 dni kalendarzowych na uregulowanie kwestii pieniężnych za zwrócony towar z klientem.

O tym warto pamiętać

Warto czytać wszelkie klauzule, zanim dokonamy zakupu jakiegoś towaru w sklepie internetowym. Konsument ma sporo praw, których czasem nie jest świadomy. Sprzedawca nie może na przykład zobowiązać klienta do dołączenia określonych dokumentów do zwrotu, np. formularza z odstąpieniem od umowy. Sprzedawcy mogą poprosić konsumenta o przestrzeganie pewnych procedur, ale nie mogą odmówić przyjęcia zwrotu zakupionego towaru.

Zdjecie główne: Dan Burton/unsplash.com

Polecane artykuły
Organizacja

Pożyczka dla singla – na co zwrócić uwagę?

Czy istnieją pożyczki dla singli? Na co zwrócić uwagę przy braniu kredytu, a na co przy chwilówce? Poznaj najważniejsze informacje.
Czytaj więcej
Organizacja

Karta kredytowa a debetowa – jakie są różnice?

Obecnie coraz częściej korzystamy z kart płatniczych. Warto wiedzieć, czym się od siebie różnią. Sprawdzamy, czym się wyróżniają najpopularniejsze z nich – debetowa i kredytowa.
Czytaj więcej
Organizacja

Jak przechowywać biżuterię?

Przechowywanie biżuterii ma ogromny wpływ na jej kondycję. Dowiedz się, jak zrobić to prawidłowo, aby zachwycała swoim blaskiem przez długi czas.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *