Inspiracje

Najlepsze sposoby na pokonanie stresu

leninscape/unsplash.com

Sytuacje stresowe towarzyszą każdemu z nas w codziennym życiu. Małe dawki mogą pobudzić do działania i zmotywować, jednak przewlekle odczuwane napięcie może prowadzić do skutków ubocznych w postaci problemów ze zdrowiem fizycznym i psychicznym. Jak więc poradzić sobie ze stresem?

Pojęcie stresu wprowadził Hans Hugo Selye, który uważał, że źródłem wielu naszych chorób jest nieradzenie sobie w trudnych sytuacjach. Według definicji stres jest fizjologiczną reakcją organizmu na różnego rodzaju czynniki środowiskowe, tzw. stresory. Stresorami mogą być zarówno czynniki fizyczne, takie jak hałas czy choroby, jak i społeczne, na przykład utrata bliskiej osoby i brak zatrudnienia.

Podczas odczuwania stresu aktywuje się autonomiczny układ nerwowy, który zaczyna wydzielać hormony stresu – kortyzol i adrenalinę, odpowiedzialne za pobudzenie organizmu. Skutkuje to wzmożoną reakcją układu krążenia, zwiększonym przepływem krwi do aktywnych mięśni i intensywnym oddychaniem, co ma ułatwiać szybszą reakcję organizmu na niebezpieczeństwo.

Rodzaje i objawy stresu

Według Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego możemy wyróżnić trzy rodzaje stresu:

  • ostry – pojawia się w wyniku nagłego zagrożenia, bodźca fizycznego, psychologicznego albo ekonomicznego,
  • chroniczny – występuje w przypadku długotrwałego działania stresorów. Wyróżnia go stałe napięcie, wyczerpanie i mniejsza zdolność do regeneracji organizmu,
  • traumatyczny – reakcja na sytuacje zagrażające życiu lub zdrowiu.

Stres może mieć także drugie, pozytywne, oblicze. Tzw. eustres to rodzaj stresu, który poprawia wydajność, motywuje do efektywnego działania i wykonania zadania.

Wśród objawów chronicznego stresu, które powinny wzbudzić nasz niepokój, wymienia się:

  • przyspieszone tętno i podwyższone ciśnienie krwi,
  • zmęczenie i trudności ze snem,
  • poczucie napięcia,
  • rozdrażnienie, nerwowość,
  • uporczywe myśli,
  • zaburzenia koncentracji uwagi,
  • wzmożone pocenie się,
  • bóle głowy i w klatce piersiowej,
  • nudności,
  • skurcze,
  • wycofanie społeczne,
  • drażliwość,
  • choroby serca,
  • niższa odporność,
  • wypadanie włosów.

Techniki skutecznego radzenia sobie ze stresem

W walce ze stresem pomagają sprawdzone metody. Istotne i pomocne są nie tylko techniki stosowane doraźnie w sytuacjach stresowych i kryzysowych, lecz przede wszystkim zdrowy tryb życia, dzięki któremu nasz organizm będzie zregenerowany i odporny, co pozwoli mu lepiej radzić sobie z napięciem.

Głębokie oddychanie

Najbardziej znanym i najprostszym sposobem, który pomoże nam opanować stres, jest głębokie oddychanie. W sytuacji stresowej skupiamy się na spokojnych i miarowych oddechach. Kontrolowane wdechy i wydechy pomogą zmniejszyć uczucie niepokoju i przywrócić wewnętrzną równowagę. Ćwiczenia oddechowe warto wykonywać każdego dnia przez kilka minut, na przykład rano po przebudzeniu. Można wykorzystywać do tego aplikacje, takie jak Prana Breath czy Headspace: Meditation & Sleep.

Aktywność fizyczna

Uprawianie sportu nie tylko pomaga utrzymać prawidłową wagę i wpływa na wygląd sylwetki, ale przede wszystkim poprawia samopoczucie. Ćwiczenia fizyczne sprawiają, że nasza psychika odpoczywa, a negatywne emocje się rozładowują. Aktywność ułatwia również zasypianie.

Regularny sen

Jakość i regularność snu są niezbędne, aby organizm mógł odpowiednio wypocząć. Jeśli będziemy zregenerowani, lepiej poradzimy sobie ze stresowymi sytuacjami. Cierpisz na bezsenność albo masz problemy z zasypianiem? Spróbuj wziąć kąpiel z olejkami eterycznymi, wypić herbatę ziołową (melisę, rumianek lub lawendę) albo posłuchać relaksacyjnej muzyki. Te metody ułatwiają rozluźnienie.

Medytacja

Medytację warto wprowadzić do naszej codzienności. Możemy połączyć ją z ćwiczeniami oddechowymi, słuchaniem relaksującej muzyki i wizualizacją, która polega na wyobrażaniu sobie pozytywnych rzeczy albo ulubionych miejsc i scen. Medytacja pomaga zmienić negatywne nastawienie i przezwyciężyć stresujące chwile.

Zdj. główne: leninscape/pixabay.com

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego i Instytutu Sztuki PAN. Redaktorka i copywriterka na swoim, więc mnóstwo czasu spędza w domu, ale dzięki temu wie, jak urządzić przestrzeń wokół siebie, by było przytulnie i komfortowo. Jeśli nie pisze, nie redaguje i nie czyta, to biega po Wrocławiu lub piecze ciasta w hurtowych ilościach.
Agata Dobosz
Polecane artykuły
Inspiracje

Zwalczanie szkodników w ogrodzie — sposoby

W twoim ogrodzie pojawiły się gryzonie? Zobacz, jak z nimi walczyć.
Czytaj więcej
Inspiracje

Co można zamontować w ogrodzie?

Zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby urozmaicić nieco swój ogród? Przedstawiamy kilka naszych pomysłów!
Czytaj więcej
Inspiracje

Ciekawe sposoby na pakowanie prezentów!

Sprawdź najciekawsze pomysły związane z pakowaniem prezentów bożonarodzeniowych. Ciekawe inspiracje znajdziesz u nas!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *