Inspiracje

Najlepsze sposoby na pokonanie stresu

leninscape/unsplash.com

Sytuacje stresowe towarzyszą każdemu z nas w codziennym życiu. Małe dawki mogą pobudzić do działania i zmotywować, jednak przewlekle odczuwane napięcie może prowadzić do skutków ubocznych w postaci problemów ze zdrowiem fizycznym i psychicznym. Jak więc poradzić sobie ze stresem?

Pojęcie stresu wprowadził Hans Hugo Selye, który uważał, że źródłem wielu naszych chorób jest nieradzenie sobie w trudnych sytuacjach. Według definicji stres jest fizjologiczną reakcją organizmu na różnego rodzaju czynniki środowiskowe, tzw. stresory. Stresorami mogą być zarówno czynniki fizyczne, takie jak hałas czy choroby, jak i społeczne, na przykład utrata bliskiej osoby i brak zatrudnienia.

Podczas odczuwania stresu aktywuje się autonomiczny układ nerwowy, który zaczyna wydzielać hormony stresu – kortyzol i adrenalinę, odpowiedzialne za pobudzenie organizmu. Skutkuje to wzmożoną reakcją układu krążenia, zwiększonym przepływem krwi do aktywnych mięśni i intensywnym oddychaniem, co ma ułatwiać szybszą reakcję organizmu na niebezpieczeństwo.

Rodzaje i objawy stresu

Według Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego możemy wyróżnić trzy rodzaje stresu:

  • ostry – pojawia się w wyniku nagłego zagrożenia, bodźca fizycznego, psychologicznego albo ekonomicznego,
  • chroniczny – występuje w przypadku długotrwałego działania stresorów. Wyróżnia go stałe napięcie, wyczerpanie i mniejsza zdolność do regeneracji organizmu,
  • traumatyczny – reakcja na sytuacje zagrażające życiu lub zdrowiu.

Stres może mieć także drugie, pozytywne, oblicze. Tzw. eustres to rodzaj stresu, który poprawia wydajność, motywuje do efektywnego działania i wykonania zadania.

Wśród objawów chronicznego stresu, które powinny wzbudzić nasz niepokój, wymienia się:

  • przyspieszone tętno i podwyższone ciśnienie krwi,
  • zmęczenie i trudności ze snem,
  • poczucie napięcia,
  • rozdrażnienie, nerwowość,
  • uporczywe myśli,
  • zaburzenia koncentracji uwagi,
  • wzmożone pocenie się,
  • bóle głowy i w klatce piersiowej,
  • nudności,
  • skurcze,
  • wycofanie społeczne,
  • drażliwość,
  • choroby serca,
  • niższa odporność,
  • wypadanie włosów.

Techniki skutecznego radzenia sobie ze stresem

W walce ze stresem pomagają sprawdzone metody. Istotne i pomocne są nie tylko techniki stosowane doraźnie w sytuacjach stresowych i kryzysowych, lecz przede wszystkim zdrowy tryb życia, dzięki któremu nasz organizm będzie zregenerowany i odporny, co pozwoli mu lepiej radzić sobie z napięciem.

Głębokie oddychanie

Najbardziej znanym i najprostszym sposobem, który pomoże nam opanować stres, jest głębokie oddychanie. W sytuacji stresowej skupiamy się na spokojnych i miarowych oddechach. Kontrolowane wdechy i wydechy pomogą zmniejszyć uczucie niepokoju i przywrócić wewnętrzną równowagę. Ćwiczenia oddechowe warto wykonywać każdego dnia przez kilka minut, na przykład rano po przebudzeniu. Można wykorzystywać do tego aplikacje, takie jak Prana Breath czy Headspace: Meditation & Sleep.

Aktywność fizyczna

Uprawianie sportu nie tylko pomaga utrzymać prawidłową wagę i wpływa na wygląd sylwetki, ale przede wszystkim poprawia samopoczucie. Ćwiczenia fizyczne sprawiają, że nasza psychika odpoczywa, a negatywne emocje się rozładowują. Aktywność ułatwia również zasypianie.

Regularny sen

Jakość i regularność snu są niezbędne, aby organizm mógł odpowiednio wypocząć. Jeśli będziemy zregenerowani, lepiej poradzimy sobie ze stresowymi sytuacjami. Cierpisz na bezsenność albo masz problemy z zasypianiem? Spróbuj wziąć kąpiel z olejkami eterycznymi, wypić herbatę ziołową (melisę, rumianek lub lawendę) albo posłuchać relaksacyjnej muzyki. Te metody ułatwiają rozluźnienie.

Medytacja

Medytację warto wprowadzić do naszej codzienności. Możemy połączyć ją z ćwiczeniami oddechowymi, słuchaniem relaksującej muzyki i wizualizacją, która polega na wyobrażaniu sobie pozytywnych rzeczy albo ulubionych miejsc i scen. Medytacja pomaga zmienić negatywne nastawienie i przezwyciężyć stresujące chwile.

Zdj. główne: leninscape/pixabay.com

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego i Instytutu Sztuki PAN. Redaktorka i copywriterka na swoim, więc mnóstwo czasu spędza w domu, ale dzięki temu wie, jak urządzić przestrzeń wokół siebie, by było przytulnie i komfortowo. Jeśli nie pisze, nie redaguje i nie czyta, to biega po Wrocławiu lub piecze ciasta w hurtowych ilościach.
Agata Dobosz
Polecane artykuły
Inspiracje

Buty na jesień - polecane modele

Zastanawiasz się, jakie obuwie nosić jesienią? Sprawdzamy modowe hity na nadchodzący sezon.
Czytaj więcej
Inspiracje

Majsterkowanie na balkonie? Zrób kącik do pracy kreatywnej

Marzy Ci się kącik majsterkowicza z prawdziwego zdarzenia, ale nie masz na niego miejsca? Nie martw się. Możesz przecież urządzić go nawet na niewielkim balkonie. Sprawdź, jak to zrobić.
Czytaj więcej
Inspiracje

Jak się zmotywować do pracy?

Bez względu na to, czy pracujesz w domu, w biurze czy jeszcze w innym miejscu, motywacja jest potrzebna. Podpowiadamy, jak nie rozpraszać się i sumiennie wykonywać swoje obowiązki. Zapoznaj się z naszymi wskazówkami!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *